Tien thuiswerktips voor een goede werkweek

Velen werken momenteel vanuit huis vanwege de corona-maatregelen. Dat thuiswerken anders is dan werken op kantoor weet iedereen. Afleiding, de neiging je computer dag en nacht aan te laten staan, te weinig beweging waardoor je last van je nek en rug krijgt… Daarom tien tips om jezelf ook in jouw ‘home office’ fit en happy te houden.

1. Werkplek

Richt een werkplek in die comfortabel is (denk aan licht, temperatuur, houding) en waar je niet constant gestoord kan worden. Beschouw dit als je werkplek vanwaar je dagelijks gaat werken.

2. Technologie

Zorg ervoor dat je van alle technologie die je nodig hebt voorzien bent. Een goed werkend netwerk, stopcontact binnen handbereik en een extra scherm. Zorg er ook voor dat het scherm op een goede hoogte staat zodat je geen lichamelijke klachten krijgt. Een stapel boeken onder de monitor werkt prima als verhoging.

3. Meubilair 

Zorg voor comfortabele meubels. De ideale grootte van een bureau is minimaal 120 x 70 cm. Ook een goede stoel is belangrijk. Kies daarom een stoel die goed aansluit op het bureau zodat je je armen en benen in een hoek van 90 graden kunt hebben.

4. Werk vs. privé

Stel werkuren in zodat je nog steeds een werktijd en privétijd hebt op een dag. Focus op datgene waar je mee bezig bent, dus als je niet werkt kan je je laptop opzij schuiven om bijvoorbeeld tijd te maken voor je familie (zeker als je partner en/of kinderen ook thuis zijn).

5. Routine

Houd je vast aan een ochtendroutine. Dit doe je onder andere door niet in je ochtendjas te blijven zitten, zelfs al hoef je de deur niet uit. Een routine zorgt ervoor dat je op het moment waarop je plaats neemt achter je bureau, zowel mentaal als lichamelijk voorbereid bent op de dag.

6. Beweging

Beweeg en doe oefeningen. Dit doe je door korte pauzes te nemen of – als het werk het toelaat – bijvoorbeeld een wandeling te maken. Bewegen stimuleert de aanmaak van endorfine dat op zijn beurt weer gunstig is voor de productiviteit. Een win-winsituatie dus. Online vind je onder andere oefeningen voor in het vliegtuig of stoelyoga.

7. Eten en drinken

Gezond eten en drinken is belangrijk, ook al is het nog zo verleidelijk om snacks uit je keukenkastje te pakken. Maak gezonde maaltijden en tussendoortjes klaar en zorg ervoor dat je voldoende drinkt. Iets te drinken halen is meteen weer een mooi meegenomen beweegmomentje.

8. Muziek

Studies hebben aangetoond dat het luisteren naar rustige, klassieke muziek je kan helpen om je te concentreren. De muziek zorgt tevens voor ‘white noise’ waardoor je andere geluiden minder storend vindt.

9. Sociaal contact

Het kan op den duur best eenzaam zijn om elke dag vanuit huis te werken. Daarom is het belangrijk om met anderen in contact te blijven door bijvoorbeeld te videobellen. Zoals je normaal gesproken dagelijks een praatje maakt met je collega’s, klanten etc., is het goed dat ook nu te blijven doen.

10. Team up

Deel je thuiswerk-ervaringen en tips & tricks met anderen. Team up! Ook al is het digitaal.


Bron: Henriette Weiss (Philips)