Groen toiletpapier: utopie of werkelijkheid?

[BRANDED CONTENT] Nederlanders produceren per persoon zo’n 500 kilo afval per jaar. Een zesde hiervan, oftewel 80 kilo, is papier. Papier is goedkoop en beschikbaar in grote hoeveelheden, daarom zijn veel van de (verpakkingen van) producten die wij dagelijks gebruiken van papier gemaakt. Van deze 80 kilo is maar liefst 14,3 kilo toiletpapier. Per toiletbezoek gebruiken wij gemiddeld ongeveer 9 velletjes papier. Samen spoelen wij circa 22.000 kilometer aan papier door de wc per dag: hiermee zouden we elke twee dagen een lint van toiletpapier om de aarde kunnen trekken.

Impact op onze planeet

Al het toiletpapier dat wij gebruiken, heeft invloed op onze planeet. Houtvezels, afkomstig van bomen, vormen de primaire grondstof voor nieuw papier, ook wel virgin genoemd. Per jaar kappen we wereldwijd zo’n 15 miljard bomen om papier en houtproducten van te maken. Daarnaast vraagt de productie van papier veel energie. Hiermee staat de papierindustrie op de vijfde plaats in grootverbruikers van energie. Er worden verschillende gassen uitgestoten tijdens het productieproces, zoals methaan, stikstofoxide, zwaveloxide en CO2. Dit plaatst de papierindustrie ook nog eens op de vierde plaats wat betreft uitstoot van broeikasgassen. Ook wordt er water gebruikt om ervoor te zorgen dat de houtpulp schoon en klaar is voor de volgende stappen in het productieproces en spelen chemicaliën zoals chloor soms een rol in het proces om het papier te bleken en zachter te maken. Kortom, de papierindustrie bezwaart het milieu en heeft een flinke impact op onze planeet. Het loont dus om kritisch te kijken naar het type toiletpapier dat bedrijven inkopen.

Duurzaamheid op nummer één

In het recent verschenen onderzoek Facility & Workplace Management in 2019 wordt duurzaamheid als belangrijkste trend genoemd. Daarnaast is de verwachting dat het deze positie de komende drie tot vijf jaar zal behouden. Dit vormt een trendbreuk met voorgaande jaren toen duurzaamheid als thema eerder een ‘moetje’ was: een te realiseren doel maar dan zonder extra kosten en met zoveel mogelijk marketing exposure. Hier lijkt nu verandering in te komen. Ambities worden concreter en uitdagender en duurzaamheid komt steeds vaker terug in het palet aan aankoopmotieven vanuit organisaties.

Duurzaam toiletpapier: wat is dat eigenlijk?

Met het bovenstaande in acht genomen, bestaat er dan zoiets als groen toiletpapier? En wanneer is groen ‘groen’? Wat verstaan bedrijven eigenlijk onder duurzaamheid? Wanneer en waarom bekronen zij dat papiertje met de titel ‘duurzaam’? En, als dat product dan duurzaam is, betekent dit dan ook dat het wordt aangeschaft? Want hoewel duurzaamheid een stevige nummer 1-positie wist te bemachtigen dit jaar, geldt dit dan ook voor de inkoop van het toiletpapier? Of zijn er naast duurzaamheid nog andere factoren die een belangrijke rol spelen?

Om meer inzicht te krijgen in bovenstaande vragen onderzoekt Vendor samen met de Radboud Universiteit de relatie tussen duurzaamheid en de inkoop van toiletpapier. Daar is jouw hulp bij nodig. Zou je daarom de enquête willen invullen? Het invullen van de enquête duurt circa 10 minuten. Onder de inzenders wordt één VIP-arrangement voor twee personen voor een concert naar keuze in de Ziggo Dome in Amsterdam verloot. Alvast hartelijk dank voor je deelname!

Klik hier om de enquĂȘte te openen

Samen voor een happy world  

Vendor is specialist in toilethygiëne en ontwikkelt producten als handdoekautomaten, toiletrolautomaten, zeepdispensers, luchtverfrissers en damesverbandcontainers. Vendor is tevens producent van toiletpapier: van grote moederrollen maakt Vendor de uiteindelijke toiletrollen die de toiletgebruiker van de benodigde negen velletjes papier voorzien tijdens een bezoek aan het toilet. Het doel van Vendor is om altijd kwaliteitsproducten te leveren, gepaard met een fantastische service en een schone wc om zo van elk toiletbezoek een happy moment te maken. Maar misschien nog wel belangrijker: hierbij staat voor Vendor altijd de balans tussen mens, milieu en maatschappij centraal. Daarnaast streeft Vendor bij de productie van onder meer zijn toiletpapier naar een zo duurzaam mogelijk eindproduct en bijbehorend productieproces. 

 

vendor duurzaam

 

Dit artikel is geplaatst als branded content. Branded content is content die op verzoek van een derde partij wordt geplaatst. Deze derde partij betaalt hiervoor. FMN stelt enige voorwaarden aan de inhoud van deze content, zoals de relevantie voor het vakgebied. Uit de plaatsing mag echter niet worden afgeleid dat de inhoud ook een standpunt of mening van FMN vertegenwoordigt. Geïnteresseerd in de advertentiemogelijkheden van FMN? Neem dan contact met ons op via communicatie@fmn.nl.