20190627-slider 2002x605-foto-FMN Connect XL-VJ19-2-minder wit.JPG

WWEU21 IN HYBRIDE VORM

FMN en IFMA organiseren op woensdag 17 en donderdag 18 maart World Workplace Europe '21 in hybride vorm! Ben jij erbij?

FMN Coronavirus - banner 2002x605

DE IMPACT VAN HET CORONAVIRUS OP FACILITY MANAGEMENT

Er is veel te lezen, zien en horen over het coronavirus. FMN probeert om de relevante informatie voor het FM-vakgebied te verzamelen. Daarnaast levert FMN als vakvereniging zelf een bijdrage aan het denken en doen over de impact van het coronavirus op ons vakgebied en dagelijks werk. 

Dia 5 - FMN25 2002x605

FMN YOUNG

FMN Young brengt studenten en young professionals samen door iedere twee maanden een activiteit te organiseren. Op alle mogelijke manieren is FMN Young het platform om jou te enthousiasmeren voor de veelzijdigheid van het vakgebied!

Dia 2 - FMN25 2002x605

WORD VANDAAG NOG LID VAN FMN!

Draag bij aan de ontwikkeling van het facilitaire vakgebied, groei verder in jouw professionele rol en
vergroot de invloed van het facilitaire netwerk.

Break-out-sessies ronde 2

In ronde 2 van de break-out-sessies kan je één workshop volgen óf twee FMNTalks. Als je de FMNTalks wilt volgen, kies je er één uit FMNTalks 3 en één uit FMNTalks 4.

Workshop

Workshop 2: FM HHS M&O - De wondere wereld van de customer journey

Deze workshop wordt door een vijftal honoursstudenten van De Haagse Hogeschool gegeven. Naar het thema 'customer journey' hebben de studenten veel onderzoek verricht. Gedurende de workshop zal jij als deelnemer leren van deze bevindingen en samen met andere deelnemers in ‘break-out groups’ aan de businesscase werken. Door middel van luisteren, werken en terugkoppeling doe je nieuwe en verhelderende informatie op omtrent customer journey. 

FMNTalks 3

FMNTalk 3A: Gerard de Bruijn - Ontwikkelen: Help mij het zelf te doen!

Ontwikkeling is in al de rollen van Gerard een belangrijke drijfveer. ‘Back to school is in zijn geval de montessorischool. De montessori-filosofie heeft hem gevormd en zijn kijk op ontwikkelen sterk bepaald. Maar wie of wat ontwikkel je nu eigenlijk? Jezelf, anderen, organisaties en uiteindelijk wellicht zelfs systemen. Ontwikkelen draait voor Gerard om leren, om (co-)creëren en om excelleren. In deze FMNTalk neemt hij je graag mee aan de hand van zijn eigen leercurve, kijkt hij af en toe terug op de ontwikkelingen van 25 jaar FM en nodigt hij je uit om na te denken over je eigen ontwikkeling en hoe jij anderen kan helpen.

Over Gerard de Bruijn
Na zijn hbo-studie Toegepaste Huishoudwetenschappen (De Haagse Hogeschool) en aansluitend de wo-studie Beleids- & Organisatiewetenschappen (Katholieke Universiteit Brabant) is Gerard in 1996 gestart als interim- en projectmanager bij Humanagement. Naast het invullen van vele opdrachten heeft hij vanaf dag één mee kunnen denken en werken aan de verdere ontwikkeling van Humanagement. Op 1 januari 2004 is Gerard medevennoot geworden om per 1 juli 2010 directeur-eigenaar te worden. Mede door zijn ruime ervaring als (gast)docent, dagvoorzitter en het geven van workshops, is hij sterk in het overdragen van kennis en het begeleiden en coachen van mensen en organisaties. Ontwikkeling, professionaliteit en circulariteit staan hierbij centraal. Dit altijd in facilitaire omgevingen. Met name de circulaire economie biedt kansen om vraagstukken modern te benaderen en vraagt veel van (facilitaire) professionals. Zowel binnen Humanagement als bij opdrachtgevers probeert Gerard voor dynamiek te zorgen en in te spelen op de snel veranderende wereld.

FMNTalk 3B: Walter van der Es - FM, FMN en inkoopmanagement: Many happy returns!

Ook Inkoopmanagement op de HHS is bijna jarig. Twintig jaar geleden (16 november 2000) kreeg de toenmalige opleiding FD als eerste hbo-opleiding in Nederland erkenning van de NEVI voor zijn Facilitair Inkoopmanagement-onderwijsprogramma. Facilitair Inkoopmanagement is de toevoeging 'Facilitair' in het FM-onderwijs inmiddels kwijtgeraakt en brengt nu de beroepspraktijk van de breedgeoriënteerde professional in inkoop- en contractmanagement in beeld. Veel is nog gericht op het traditionele product- en diensteninkooproces, hoe maatschappelijk verantwoord dan ook. Nu de volgende stap? Moet het inkooponderwijs van de toekomst zich gaan richten op circulair inkopen van prestaties of doen we dat eigenlijk al heel lang?

Over Walter van der Es
Na zijn pensioen in 2017 is de opleiding nog redelijk in beeld gebleven bij Walter met het begeleiden en beoordelen van afstuderende FM-studenten. Dit doet hij in combinatie met een onderzoek voor het lectoraat Stedelijk Metabolisme van de HHS naar de relatie tussen circulaire productinnovaties en ‘inkoop van gebruik’. En niet te vergeten: Walter is mede-organisator van het FM-alumni Golftoernooi. Ooit is Walter als scheikundige afgestudeerd en na een leuke tijd in het middelbaar onderwijs is hij in 1990 aan de toenmalige THW, Akademie de Laan begonnen als docent natuurwetenschappen en milieukunde. Het vakkenpakket werd al vrij snel aangevuld met huisvestingsmanagement, parkmanagement en dus ook facilitaire inkoop. Echt serieus werd het in 2000 met de start van de vierdejaars afstudeervariant Facilitair Inkoopmanagement waarvoor studenten van de opleiding het NEVI 1-certificaat ontvingen. En zo is het sindsdien gebleven.

FMNTalk 3C: Marina Brinkman - Leren om leven lang te kunnen leren en de veranderende vraag richting facilitaire dienstverlening

In deze FMNTalk neemt Marina je mee in de ambitie die hogeronderwijsinstellingen in Nederland hebben om flexibel onderwijs aan te bieden waarmee goed en snel wordt ingespeeld op de vraag van steeds diverser wordende studenten, waaronder (werkende) volwassenen. Van afgestudeerden wordt ook verwacht dat zij hun eigen ontwikkeling kunnen blijven sturen. Daarom is meer aandacht voor eigen regie en (mede)verantwoordelijkheid van de student voor de inrichting van diens opleiding in het hoger onderwijs wenselijk. Bij flexibilisering van opleidingen gaat het om de mogelijkheden te variëren in vorm, tijd, tempo en plaats, en ruimte voor de student voor het maken van eigen keuzes. Wat zou dit kunnen beteken voor de huidige organisatie van het onderwijs? En in hoeverre verandert de vraag voor ondersteuning vanuit de facilitaire diensverlening? Marina zoomt vooral in op de digitale geletterdheid van alle betrokkenen – een onmisbare vaardigheid in het realiseren van de genoemde ambitie – en de geleerde lessen tijdens de crisis dit jaar.

Over Marina Brinkman
Marina's werk richt zich op onderwijskwaliteit. Marina sloot zich in 2008 aan bij de Academy for Hotel & Facility (BUas) na verschillende managementfuncties binnen hospitality, facility en onderwijs te hebben vervuld. Momenteel werkt ze als docent-onderzoeker en educational innovation facilitator. Verder is Marina PhD-kandidaat Organization Studies aan Tilburg University en bezit ze een masterdiploma in Sociology, profiel Labour, Management and Organization (Erasmus Universiteit Rotterdam) en een bachelordiploma Hotel Management (Zuyd Hogeschool, Maastricht).

FMNTalks 4

FMNTalk 4A: Guido Stompff - Design thinking: leren door creëren

Guido Stompff is lector van Design Thinking op Hogeschool Inholland. Hij is van huis uit ontwerper van allerlei producten, diensten, marketingcampagnes en zelfs een kunstcollectie. Gefascineerd door innovatie onderzocht hij hoe in teams dingen kunnen ontstaan die niemand op zich ooit had kunnen bedenken. Daarop promoveerde hij aan de TU Delft wat leidde tot een reeks publicaties, waaronder de bestseller 'Design thinking, radicaal veranderen in kleine stappen'.

FMNTalk 4B: Rachel Kuijlenburg - Next step in facility education

Rachel is sinds 2003 verbonden aan De Haagse Hogeschool waar zij werkt als hogeschooldocent. Ook is zij als docent-onderzoeker verbonden aan het lectoraat 'Ruimtelijke Omgeving en Gebruiker' van Mark Mobach en het lectoraat 'Circulair Business' van Kim Poldner aan De Haagse Hogeschool. Samen met partners DJI en FMHaaglanden onderzoekt Rachel samen met studenten de verduurzaming van facilitaire bedrijfsvoering. Rachel is een gedreven docent en weet als geen ander dat onderwijs wendbaar moet zijn vanuit de veranderende vraag van student en maatschappij. Aangejaagd door hedendaagse technologie flipt Rachel classrooms zodat er blended en gepersonaliseerd onderwijs ontstaat. Met de ambitie om onderwijs nog beter te maken. De vraag is of onderwijsvernieuwing bijdraagt aan praktijkverbetering? Zij gaat daar graag met je over in gesprek tijdens de FMNTalk ‘Next step in facility education’.