20190627-slider 2002x605-foto-FMN Connect XL-VJ19-2-minder wit.JPG

WWEU21 IN HYBRIDE VORM

FMN en IFMA organiseren op woensdag 17 en donderdag 18 maart World Workplace Europe '21 in hybride vorm! Ben jij erbij?

FMN Coronavirus - banner 2002x605

DE IMPACT VAN HET CORONAVIRUS OP FACILITY MANAGEMENT

Er is veel te lezen, zien en horen over het coronavirus. FMN probeert om de relevante informatie voor het FM-vakgebied te verzamelen. Daarnaast levert FMN als vakvereniging zelf een bijdrage aan het denken en doen over de impact van het coronavirus op ons vakgebied en dagelijks werk. 

Dia 5 - FMN25 2002x605

FMN YOUNG

FMN Young brengt studenten en young professionals samen door iedere twee maanden een activiteit te organiseren. Op alle mogelijke manieren is FMN Young het platform om jou te enthousiasmeren voor de veelzijdigheid van het vakgebied!

Dia 2 - FMN25 2002x605

WORD VANDAAG NOG LID VAN FMN!

Draag bij aan de ontwikkeling van het facilitaire vakgebied, groei verder in jouw professionele rol en
vergroot de invloed van het facilitaire netwerk.

Break-out-sessies ronde 1

In ronde 1 van de break-out-sessies kan je één workshop volgen óf twee FMNTalks. Als je de FMNTalks wilt volgen, kies je er één uit FMNTalks 1 en één uit FMNTalks 2.

Workshops

Workshop 1A: FM HHS R&I - De gevolgen van thuiswerken

Dit is een interactieve workshop over de gevolgen van thuiswerken waarbij vanuit de invalshoeken HRM, gebouwbeheer en inrichting gekeken wordt naar dit onderwerp.

Over de sprekers
Wij zijn Daphne Boersma, Laura Boon, Jermain Subocz, Sanna Wielenga en Rosanne de Wit. Vijf honoursstudenten aan de opleiding Facility Management aan De Haagse Hogeschool. Wij zijn verantwoordelijk voor de workshop ‘De gevolgen van thuiswerken’ en wij willen jullie tijdens deze interactieve workshop graag in gesprek laten gaan over dit onderwerp. Daarnaast vinden we het belangrijk dat er ruimte is om ervaringen te delen. Ben jij geïnteresseerd in dit onderwerp of wil je juist interactief aan de slag met stellingen of een casus? Kom dan naar onze workshop!

Workshop 1B: FM HHS Business - FM over the years and beyond

Hoe zag de facilitaire organisatie er twintig jaar geleden uit? Wat is er door de jaren heen veranderd? En wat nemen we mee naar de toekomst? In deze workshop gaan we terug in de tijd en staan we stil bij wat belangrijk is binnen de facilitaire organisatie. Trends en kernwaarden van de afgelopen jaren spelen een grote rol voor de facilitaire organisatie zoals we die nu kennen. Met elkaar gaan we in gesprek over wat we belangrijk vinden voor de toekomst en wat we kunnen verwachten. 

FMNTalks 1

FMNTalk 1A: Ruud van Wezel - Een accomodatie is geen ding: van 3G naar 5G

Bij de opleiding FM in Den Haag redeneren we al jaren vanuit het zogenaamde 3G-model: gebied, gebouw en gebruiker. In deze FMNTalk ga ik 25 jaar terug naar een set modules die we WWP noemden: woon-werkplek. Met inzichten uit het Engelse boek 'Accommodation Management' en het 3G-model kom ik dan bij de huidige invulling van de huisvestingsgerichte modules uit. Ter afsluiting kijk ik naar de toekomst waar twee nieuwe G’s een aanvullende verrijking zullen zijn van het onderwijs en de praktijk van huisvesten van mensen: gemeenschap en Google.

Over Ruud van Wezel
Dr. ing. Ruud van Wezel (1953) studeerde bouwkunde aan de HTS in Hengelo. Hij werkte twee jaar in West-Afrika. Daarna studeerde hij aan de Universiteit van Amsterdam Antropologie. Ruud werkte bij de vakgroep Ecologie van het Wonen van de Universiteit van Wageningen en promoveerde op een studie naar woningbeheer in Nederland. Hij was lid van (inter)nationale facility management-verenigingen. Tot zijn pensionering was hij lid van de lectoraatskenniskring Grootstedelijke Ontwikkelingen aan De Haagse Hogeschool. Hij was MT-lid van de Academie FM van die hogeschool. Van zijn hand verschenen publicaties op het terrein van technologie in huis, diverse artikelen en congrespapers m.b.t. facility management, gebouwbeheer en -beleving en de NEN 8021 waar hij voorzitter van is. Verder is hij nog externe examinator aan de Hogeschool van Amsterdam.

FMNTalk 1B: Simone Leenders - Het behouden en versterken van sociale cohesie bij werken op afstand

Veel organisaties hebben door het 'thuiswerken, tenzij' te maken met een hoge mate van werken op afstand. Dat levert een gemixt beeld aan effecten op. Zo missen we de reistijden niet en kunnen we ons thuis meestal goed focussen, maar tegelijkertijd voelen we het gemis van sociale, informele en spontane contacten. Ondanks vele goede initiatieven zoals de digitale pubquizzen en koffiemomenten weten we nog niet zo goed hoe we aan die sociale behoeften van onze organisaties structureel invulling moeten geven in het nieuwe normaal. Simone heeft onderzoek gedaan naar sociale cohesie en daar een e-book over geschreven waarin zij sociale cohesie tastbaar maakt. Sociale cohesie bestaat uit de vier componenten; saamhorigheid, onderling vertrouwen, gedeelde waarden en normen en interactie. Tijdens deze presentatie neemt zij je mee in dit thema en de onderliggende componenten. Daarnaast geeft zij handreikingen om daar zelf invulling aan te geven zodat je direct kunt beginnen met het behouden en versterken van de sociale cohesie binnen jouw organisatie.

Over Simone Leenders
Simone is een strateeg en adviseur die actief is binnen vraagstukken op het snijvlak van HR en huisvesting. Zij gelooft in verbinding maken en samen naar een doel toe werken. En dat sociale cohesie essentieel is voor zowel de organisatie als de medewerkers. Simone inspireert, triggert en vraagt door. Zij zoekt graag de uitdaging op en helpt organisaties bij het aangaan van hun uitdagingen. Dit doet zij door het creëren van concepten en begeleiden van veranderprocessen. Daarmee zorgt zij er samen met haar klanten voor dat zij de juiste bedrijfsmiddelen (fysieke, culturele en virtuele werkomgeving) actief inzetten, zodat ze hun doelen sneller en effectiever behalen. Haar energie gaat stromen als zij vooruitgang en beweging kan stimuleren. Verder is Simone dans- en muziekliefhebber en hobbymatig kok en bakker.

FMNTalk 1C: Renske van der Heide - Toekomstscenario's voor kantoorgebouwen in de post-coronawereld

Het gedwongen thuiswerken heeft ons veel nieuwe inzichten verschaft. We weten veel beter wat de voor- en nadelen zijn voor een individu, een team en de hele organisatie. De grote vraag is natuurlijk wat dit op de lange termijn voor effect gaat hebben en wat dat dan betekent voor kantoorgebouwen. Ook de rol voor de facilitaire afdeling is veranderd. De focus lag de afgelopen maanden meer dan ooit op gezondheid en veiligheid. De prioriteiten lagen bij het zorgen voor een werkplek thuis en een veilig 1,5-meter-kantoor. Juist de menselijke kant en hospitality, waar we in Nederland zo sterk in zijn, stonden even op een lager pitje. Als de werkomgeving blijft veranderen en we inderdaad meer blijven thuiswerken, wie zorgt er dan voor dat medewerkers met elkaar in contact blijven en zich verbonden blijven voelen met de organisatie? Welke rol speelt FM hierin, al dan niet samen met HR en IT? In deze FMNTalk bespreekt Renske de trends en ontwikkelingen die versneld hun opmars maken. Daarnaast bespreekt ze wat de impact kan zijn op werkomgevingen in de toekomst, en de veranderende rol van de facility manager.

FMNTalks 2

FMNTalk 2A: Anouschka de Waal, Noa de Ruiter & Ron Roodhorst - De weg van werk naar geluk

In deze FMNTalk staan we stil bij hoe werkgeluk steeds belangrijker is geworden binnen organisaties door de jaren heen. Op basis van verschillende gesprekken met professionals hebben wij goed inzicht verkregen in hoe de rol van werkgeluk binnen facility management vroeger was, nu is en hoe deze in de toekomst gaat zijn. Wil jij deze weg van werk naar geluk ook leren kennen en ben je nieuwsgierig naar de verwachtingen voor de toekomst? Neem dan een kijkje bij onze talk en laat ons weten wat jij verwacht in de toekomst op het gebied van werkgeluk!

FMNTalk 2B: Mirjam de Keizer - Werken en reizen: is het een ABC'tje?

Gaan we straks weer op dezelfde manier naar ons werk als voorheen? Mirjam denkt van niet. Met de beweging naar hybride werken verandert ook het woon-werkverkeer. De coronapandemie zet je reiskeuze plots veel centraler. Want hoe gaan we straks weer slim terug naar kantoor? In deze FMNTalk vertelt Mirjam je alles over Activity Based Commuting (ABC): wanneer het werk het nodig maakt om te reizen, kies dan de beste manier om dit te doen. We kijken naar het woon-werkverkeer anno nu en hoe we steeds meer keuzereizigers worden. We gaan het hebben over je reis als onderdeel van je werk en welke functie die reis heeft. Verder neemt Mirjam je mee in de nut en noodzaak van een integraal beleid op werken en reizen. Tot slot kijken we hoe facility management kan bijdragen aan slimme en duurzame mobiliteit. Want dat we anders gaan reizen dan we gewend waren, dat staat wel vast!

Over Mirjam de Keizer
Als adviseur bij Syndesmo bijt Mirjam zich vast in vraagstukken die gaan over anders werken en anders reizen. 'Rethinking work' is wat zij doet. Mirjam is betrokken bij verschillende verandertrajecten, waaronder de overgang naar nieuw mobiliteitsbeleid en de ontwikkeling van nieuwe werkconcepten. Ze helpt organisaties om te komen tot slimme en duurzame mobiliteit en flexibele manieren van werken. Mirjam heeft een passie voor toegepaste creativiteit en is expert in Creative Problem Solving (CPS). Het creatief denkproces levert nieuwe antwoorden op bestaande vragen, nieuwe oplossingen voor de problemen van nu. Mirjam gelooft in de noodzaak van creativiteit en heeft jarenlange ervaring in het toepassen ervan. Als certified CPS facilitator zit creatief denken in haar DNA en speelt het een rol in al haar projecten.