Vorige week liep ik wat rond te snuffelen in boekenwinkel Veenendaal in Amersfoort. Een boek wat mij enorm aansprak heet ‘Maak nooit je bed op’ van Rik Kuiper & Tonie Mudde. Hierin staan 115 wetenschappelijke tips voor het dagelijks leven.
Een van deze tips wil ik graag met jullie delen:
Drink alcohol (en maak carrière)
Een heupfles met whisky in je bureaula verstoppen gaat misschien wat ver. Maar wie af en toe een glas alcohol drinkt, kan daar wel degelijk profijt van hebben op het werk. Onderzoekers van Duke University (VS) gingen aan de slag met gegevens uit de National Longitudinal Survey, een database waarvoor vele duizenden Amerikanen vragenlijsten invullen op verschillende momenten in hun leven. Ook vragen over inkomen en drinkgedrag zijn hierin opgenomen. Hieruit blijkt dat alcoholdrinkers 10 tot 14 procent meer verdienen dan geheel onthouders. Een opmerkelijke uitkomst, want alcohol zelf bevordert de prestaties helemaal niet. Al na een paar glazen wijn of bier worden mensen trager en minder productief. De onderzoekers denken dan ook dat het extra salaris vooral te danken is aan de sociale context waarin alcohol wordt gedronken. Een alcoholische versnapering is zo ingeburgerd in onze maatschappij, dat geheelonthouders eerder buiten de groep zullen vallen, bijvoorbeeld bij borrels op het werk.
12 mei organiseert de Starterskring weer een netwerkbijeenkomst met daarbij aansluitend een borrel… Zie ik jou daar of op een andere bijeenkomst ook?
Alice Dane